חינוך חופשי בטבע - מחברות ציידים לקטים לחינוך החופשי

 חינוך בטבע

לאחר שנים של כתיבה והיסוס אני מעלה את העבודה הסמינריונית שלי .  המניע לכתיבת העבודה התחיל בחיפוש האישי שלי בעקבות דרכים לייצירת מפגש מלמד ואינטימי עם הטבע.

בעת חיפושי למתודות ליצירת מפגש שכזה נתקלתי בסיפוריהם על מפגשים בין אנשים מהמערב לתרבויות של ציידים לקטים כמו  "Tom brown"  ו"Ingwe “ .

כשלמדתי את סיפורים, החלה להצטייר לי התמונה של "החינוך" בתרבויות אלו. הוקסמתי מהעומק והפשטות הנפלאה של דרכי הלימוד והמפגש הייחודי בין המורה לתלמיד.

במהלך לימודי לתואר ראשון בחינוך דמוקרטי והוראת המדעים, נתקלתי רבות בתפישות ומתודות שהצטיירו לי דומות לתפישות החינוכיות של שבטי ציידים לקטים.

בעבודה זו אני בא לבחון השערות אלו ולבדוק היכן החינוך הדמוקרטי יכול לקבל השראה מ "דרכי חינוך" ו"תפישות פדגוגיות" בשבטי ציידים לקטים .

קרא עוד...

מבוא לליקוט צמחי בר למאכל


garlic
 
ליקוט צמחים למאכל הינו אחד מהחלקים משמעותיים ביותר בחיבור בין כל תרבות לסביבתה .
הליקוט ששימש את הצייד לקט כמקור מזון ובו היה דגש על מציאת פחמימות וחלבונים.
תרבויות שנהפכו לחקלאיות ביתו חלק מהצמחים הללו - תהליך שיצר מזון עשיר יותר עם פחות רעלנים.
אך למרות זאת הליקוט המשיך להיות חלק מהתרבויות החקלאיות גם כמקור למזון שאין צורך להשקיע בגידולו שלו וגם כמקור לטעמים מיוחדים וחוויה משפחתית של יציאה לטבע.

קרא עוד...

בלוטי אלונים קלויים ומסוכרים

בישול בלוטיםאחד ממטעמי השדה של ראשית החורף הראשונים שהכרתי היה המשקה ותבשיל בלוטים של אלון תבור. חברי סיפרו לי כי גם בישלו בלוטים של אלון מצוי למצב אכיל אך הדבר דורש יותר עבודה.תבשילי הבלוטים הינם חלק מהמורשת הקולינרית של עדות המזרח - סבתה שלי מספרת כי  בעיראק היו מוכרים בלוטים (לא ברור של איזה מין) בשוק של בגדד ובמגדל העמק סיפרו לי תושבים שאכלו את הבלוטים חיים.
השנה לאחר שזמן רב אני לא מלמד בסביבת אלוני תבור יצא לי להדריך בפנימיית אלוני יצחק שטובלת ביער אלונים קסום.מיכיוון שהכפר מוקף בגדר היקפית חזירי בר שהם הסועדים העיקריים של הבלוטים בטבע אינם יכולים לסעוד בכפר.דבר שהביא אותנו להנות מההזדמנות שלאחר הצהרים בבישולי בלוטים.

קרא עוד...